måndag 28 maj 2012

Rabarberkaka med crumble

En stor glädje infann sig när jag hittade en hel artikel med flera recept på bakverk med rabarber.
Varje år har jag svårt att hitta inspiration nog att göra åt all rabarber som växer i kökslandet och nu hittade jag flera recept i samma tidning (hembakat). En ganska mättande kaka som med fördel kan ätas både ljummen eller kall. Vi åt den med vaniljglass men man kan säkert äta den som den är.



Rabarberkaka med crumble
ca 10 bitar

Ingredienser

Kaka
6 msk gräddfil
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
75 g smör, rumsvarmt
50 g hasselnötter, hackade

Crumble
50 g smör
1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 msk ljust muscovadosocker
1 1/2 dl vetemjöl

Fyllning
225 g rabarberstjälkar
2 msk vetemjöl
1/2 dl strösocker


Gör så här:
1. Ta fram 75 g smör (till kakan) så att det hinner bli rumsvarmt.

2. Börja med crumblen: smält smör i en kastrull. Tillsätt strösocker, vaniljsocker samt muscovadosocker och rör ihop. Töm över i en skål, tillsätt mjölet och rör ihop till en smulig massa. Ställ åt sidan och låt kallna, gärna i kylskåp.

3. Sätt ugnen på 175 grader.

4. Fyllning: Skär rabarberstjälkarna i 2 cm långa bitar. Lägg dem i en skål och blanda med vetemjöl och socker. Låt stå i ca 15 minuter, men blanda runt några gånger under tiden.

5. Kakan: Blanda gräddfil och ägg i en skål. Blanda i en anna skål vaniljsocker, mjöl, socker och bakpulver. Tillsätt smöret till mjölblandningen och rör ihop med elvisp till en smulig deg. Vänd ner hasselnötterna (hackade). Vänd ner äggblandningen till en slät smet.

6. Lägg kakasmeten i en smord form, ca 24 cm i diameter. Lägg rabarberblandningen ovanpå. Ta fram crumblen som ska vara i kaksmulstora bitar och strö den över kakan.

7. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Prova om kakan är klar med en sticka.


Lycka till!


1 kommentar:

  1. Gissa om jag blev sugen nu... o ännu mer besviken på att jag glömde få med mig rabarber stjälkar från Annes köksland... såg ikväll att det fanns i min lilla ICA affär... 19:90 kg.. får köpa några imorgon, gick ju inte åt så många till den här =)
    KRAM

    SvaraRadera