söndag 21 februari 2016

Söndagsbak

Har inte bakat så mycket bröd med "skållning" i förut, men idag gjorde jag det för tredje gången i år.
De här skållade rågkakorna är lätta att göra, dock bör man ha tid då skållningen ska stå 1 timme innan man gör degen. Och sen ska degen jästa 1 timme + 30 minuter.
Det här brödet känns både nyttig och lyxigt när man äter det. Det är luftigt och smakrikt, vilket bara gör upplevelsen ännu bättre.

När jag hade delat degen i 12 bitar och format dem till bullar kom min dotter och ville hjälpa till. Hon fick äran att platta till bullarna, sen fixade hon hålet i mitten och sist naggade hon brödet med en gaffel.

Idag bakade jag dubbel sats, alltså på ett helt paket jäst. Efter att ha delat rågkakorna på mitten frös jag in hälften av dom. Sen kan man ta fram så mycket bröd man önskar äta och tina det i mikron.

Blir du sugen på att prova baka rågsiktskakorna? Här hittar du receptet: Skållade rågkakor




Eftersom vi är 6 hemmaboende personer i familjen så går det åt en hel del bröd så jag passade på att baka rågsiktslimpa igen. Det här brödet går snabbt att baka då det bara ska jäsa 30 minuter i formarna och sedan gräddas i 30-35 minuter. Även detta brödet bakar jag dubbel sats av (bakar på ett helt paket jäst) och går att frysa. Jag brukar skiva limpan innan jag fryser den. Då kan man ta fram bara den mängd bröd man önskar äta.

Vill du prova att baka rågsiktslimpan? Här hittar du receptet: Rågsiktslimpa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar